زارا از کجا به کجا رسید؟
امروزه کمتر کسی است که در صنعت مد با برند زارا آشنا نشده باشد. ZARA یک برند اسپانیایی تولید کننده پوشاک و سایر اقلام مرتبط با صنعت مد است. این شرکت در سال 1975 توسط Amancio Ortega و Rosalía Mera تاسیس شد.
داستان تاسیس برند معروف ZARA از آنجا آغاز شد که اورتگا در سال 1963 کارخانه تولید لباسی را با نام Inditex تاسیس کرد. لباسهای تولید شده در کارخانهی او با استقبال خوبی مواجه شد و این محبوبیت او را به مسیر خرده فروشی سوق داد که چشمانداز بینظیری برای آینده کاری او به ارمغان آورد.
ده سال پس از تاسیس کارخانه Inditex اورتگا با روسالیا هم کاری خود را در فروشگاه کوچکی شروع کردند که نام آن فروشگاه را زوربا گذاشتند. این فروشگاه که در یکی از خیابانهای شهر لاکرونیای اسپانیا افتتاح شده بود، نام خود را از فیلمی کلاسیک از صنعت سینمای یونان اقتباس کرده بود. اما در همان زمان و در راستای این خیابان کلابی به نام زوربا نیز وجود داشت. سر در هر دوی این اماکن از تابلوی حروف تشکیل شده بود. به همین دلیل احتمال رخداد اشتباه بین فروشگاه و بار زیاد بود. در نهایت، بنا به درخواست صاحب بار و جلوگیری از وقوع اشتباه برای بازدید کنندگان اورتگا به دنبال اسم جدیدی برای فروشگاهش گشت و در نهایت نام زارا را برای مغازهی خود انتخاب کرد.
این دو فرد برای تاسیس این فروشگاه در سال 1975 سرمایه اولیهی زیادی را صرف نکرده بودند و شهرت خود را در ابتدا با تولید لباسهای ارزان قیمت و مطابق با مد کسب کردند. در آن زمان این زن و شوهر نمیدانستند که در آینده فروشگاه آنها به برندی معروف در سطح دنیا تبدیل خواهد شد.
شروع محبوبیت برند زارا
از ویژگیهای برند زارا ارتباط نزدیک طراحان با مشتریان بود. به صورتی که فاصلهی بین طراحان و مشتریان حذف شده و مردم میتوانستند نیازهای خود را با طراحان مد در میان بگذارند و هر چه سریعتر به خواستههای خود برسند. قیمت مناسب در کنار به روز بودن طرحها باعث افزایش شهرت این برند شد. این برند نیازهای قشر متوسط جامعه را پاسخ میدهد و گزینهای مقرون به صرفه برای افراد تنوع طلب به حساب میآید.
بنیانگذاران زارا چه کسانی بودند؟
آمانسیو اورتگا و همسرش روزالیا مرا در ابتدا کار خود را از یک خرده فروشی لباس در اسپانیا آغاز کرد و به تولید پارچه و منسوجات پرداختند. امروزه آنها توانستهاند به موفقیتی چشم گیر دست پیدا کنند. به طوری که آمانسیو اورتگا به یک میلیاردر و بنیانگذار زنجیره فروشگاههای بزرگ ZARA تبدیل شده است. او همچنین صاحب سهام سایر برندهای معروف دنیا است. امروزه اورتگا به بزرگترین خرده فروش مد دنیا تبدیل شده است. او از یک فروشگاه کوچک در شهر A Coruna کار خود را شروع کرد و به یک امپراتوری جهانی با بیش از 7000 فروشگاه رسیده است.
استراتژی اصلی برند زارا
ZARA به ارزشهای اصلی خود وفادار مانده است. این برند اصولی را برای خود تعریف کرده است و تلاش میکند تا در تمامی محصولاتش آنها را رعایت کند. زیبایی، وضوح، عملکرد و پایداری ۴ اصل قابل توجه در تولیدات این برند به شمار میروند.
سرعت عمل بالا استراتژی اصلی این برند است. این شرکت معتقد است که لازم است تا زمان بین تولید تا عرضهی یک محصول بیش از 2 هفته نشود. این برند به مدهای روز توجه میکند و تلاش میکند تا آنها را در سریعترین زمان و مقرون به صرفهترین قیمتها در اختیار مردم قرار دهد. به همین دلیل به آن مد فوری نیز گفته میشود. این برند تلاش میکند تا از مد روز را با قیمت پایینتر در اختیار عموم قرار دهد.
این برند ترندهای مد سال را در نظر میگیرد و بر اساس آن محصولات خود را در عرض یک الی دو هفته وارد بازار میکند. در صورتی که طراحان مد سایر شرکتها زمانهای زیادی را صرف طراحی محصولات خود میکنند. به همین دلیل برند زارا به نوعی مد مقلد تبدیل شده است. با توجه به استراتژی شناسایی مد و عرضهی سریع آن در بازار برخی از کارشناسان زارا را برندی نوآور و البته ویرانگر برای صنعت مد میدانند. زیرا با آمدن این برند افراد میتوانند لباسهای روز را با قیمت پایینتر تهیه کنند که شاید برای طراحان مد خوشایند نباشد.
عطرهای زارا
ZARA در سال 2003 مجموعه فعالیتهای خود را به تولید محصولات مصرفی گسترش داد و از سال 1998 با همکاری مجموعهی Puig که برند معتبر اسپانیایی به شمار میرود تولید عطر خود را آغاز کرد. عطرهای برند زارا ۵۳۹ رایحهی مختلف دارند. اولین نسخه از این عطرها در سال 1999 وارد بازار شد و جدیدترین عطر تولیدی این برند در سال 2020 به مخاطبین عرضه شد.