x

هوش مصنوعی در صنعت عطرسازی

سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1401
بازدید: 1165 بار

همکاری انسان و ماشین درابتدا، از عطرها برا ی اغوای شریک زندگی، نمایش ثروت و برقراری ارتباط با خدا یان استفاده می‌شد. در حالی که عطرسازی مدرن در قرن نوزدهم توسعه یافت، و در دهه‌ی 1950 بود که عطر به یک ماده‌ی ضروری روزمره بدل شد. امروزه انگیزه‌های گوناگونی چون ابراز وجود، جلب توجه جنس مخالف، نشان دادن وضعیت و حتا برانگیختن احساسات و روحیات خاص، مردم را به خریداری و مصرف عطر سوق میدهد.

از قدیم‌الایام تا به امروز هنر ترکیب کردن روایح و ساخت عطر، مهارتی شگرف و استعدادی کم و بیش موروثی بوده که از عهده معدود افراد متخصص برمی‌آمده و یادگیری آن نیاز به قوّه‌ی بویای قوی و کارآموزی‌های طولانی‌مدت داشته است. اما قدم‌های هوش
مصنوعی (AI) و کلان‌داده نیز به صنعت عطرسازی رسیده تا آن را در آینده‌ای نه‌چندان دور احاطه کند. در سال 2019 با توجه به رشد تکنولوژی، هوش مصنوعی (Artificial intelligence) وارد عرصه‌ی عطرسازی شد و دریچه‌ای تازه در این صنعت ایجاد کرد.
گرچه هنوز برای قضاوت عملکرد این عطار جدید زود است اما تصور این‌که بتواند پا در جای پای عطاران بنام این دوران بگذارد دور از ذهن نیست!
در سال 2019 ، شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی O Boticàrio به اولین عرصه‌ی تجارت عطر هوش مصنوعی تبدیل شد. او بوچیکاریو با همکاری در کنار IBM Research و Symrise (کمپانی عطرسازی آلمانی) برای ایجاد اولین کارآموز هوش مصنوعی، فیلیریا (Philyria)  به ا ین مهم دست یافت . نام این هوش مصنوعی برگرفته از الهه‌ی یونانی عطر است. این کارآموز جوان عطرسازی که باید حدود ۱۰ سال آموزش ببیند، برای تولید عطرهای جدید می‌بایست داده‌هایی از جمله فرمول‌های مواد معطر و اطلاعات مشتریان را بررسی کند.
Figure 1: IBM Research - Symrise
در مرحله اول، فیلیریا با استفاده از را یحه‌های پایگاه داده‌ی شرکت سیمرایز با ۱.۷ میلیون فرمول رایحه سر و کار دارد و این رایحه‌ها را در کنار اطلاعات مربوط به محبوبیت هر فرمول دربین گروه‌های مختلف پردازش می‌کند. به عنوان مثال، ا ین ممکن است شامل پیش‌بینی رایحه‌های رایج برای افرادی باشد که در کشورهای خاص زندگی می‌کنند یا از گروه‌های سنی خاص. سرانجام، Philyria الگوریتم یادگیری پیشرفت‌های را برای پیش‌بینی عطرهایی که برای گروه هدف مشخص ، عملکرد خوبی دارند، اعمال می‌کند. اولین تجربه‌ی طراحی عطر توسط فیلیریا عطرهای Egeo On Me و Egeo On You بود که برای جوانان 20 تا 30 سال برزیلی تولید کرد.


Givaudan غول بلامنازع صنعت رایحه نیز برای عقب نماندن از قافله در سال 2019 Carto را آفرید.
کارتو یک سیستم هوش مصنوعی عطر است که توسط Givaudan Fragrances طراحی شده تا با پیشنهاد ترکیبی از رایحه‌ها دستیار عطرسازان باشد.
Figure 2: Givaudan - Carto
عطارها برای استفاده از این سیستم از یک صفحه نمایش لمسی ساده استفاده می‌کنند و رایحه‌های مختلف از کتابخانه‌ی عطر دیجیتال گسترده‌ای را در اختیار دارند که بیش از ۱۵۰۰ ماده را در خود جای داده است. سپس یک ربات ا ین را یحه‌ها را پردازش می‌کند و بر اساس آن‌ها عطر تولید می‌کند. ا ین کار با صرفه‌جویی در وقت، و کاهش زحمت و سختی، به عطارها کمک می‌کند که قبل از تصمیم‌گیری در مورد محصول نهایی، آن را آزمایش کنند.


در سال 2020 ، ScenTronix نام مهم دیگری در صنعت عطر Al شد. سنتورو نیکس نام شرکتی مستقر در هلند است که هدف ایجاد محصولات معطر شخصی برای مصرف‌کنندگان را دنبال می‌کند. پس از ورود به فروشگاه Algorithmic Perfumery ، از مصرف‌کنندگان خواسته می‌شود تا یک نظرسنجی در مورد شخصیت و سبک زندگی خود را پاسخ دهند.
آن‌ها سپس مشاهده می‌کنند که یک ماشین هوش مصنوعی مجموعه‌ای از را یحه‌ها را براساس پاسخ‌های نظرسنجی خود ایجاد می‌کند. مشتر یان قبل از تصمیم‌گیری در مورد محصول نهایی، آزمایشات عطر را ارزیابی کرده و در صورت تمایل تغییراتی ایجاد می‌کنند.
برنامه‌ی هوش مصنوعی از بازخورد مشتری می‌آموزد و از این درس‌ها برای تنظیم دقیق پیشنهادات برای مشتریان آ ینده استفاده می‌کند.
Frederik Duerinck ، بنیانگذار ScenTronix توصیف می‌کند که "آنچه ما ارائه می‌دهیم، در ساده‌تر ین حالت، بستری است که مردم می‌توانند عطر خود را با مشارکت خودشان تولید کنند". فردر یک دور نیک، سنتورو نیکس را به عنوان رابطی برای کاوش تخیل مشتریان و یافتن عطر انتخابیشان طی تجربه‌ای معنادار و به‌یادماندنی معرفی می‌کند.
شرکت سنتورو نیکس امیدوار است که در بلندمدت، سیستم هوش مصنوعی آن‌ها تا حدی پیشرفت کند که بتواند برای هر شخص خاصی در جهان عطری تمام عیار خلق کند.


Maison 21g
"مزون ۲۱ گرم" تولیدکننده‌ی عطری کاملا شخصی است که برای جذب ذات روح مصرف‌کننده طراحی می‌شود. "21 گرم" به وزن تخمینی روح انسان مربوط می‌شود که توسط پزشک دانکن مک دوگال محاسبه شده است. همچنین به درصد کنسانتره عطر موجود در
عطر اشاره دارد. این شرکت با داشتن ۳۳ اسانس رایحه، امکان خلق بیش از ۸۰۰ عطر سفارشی را برای مشتری ایجاد می‌کند، این خانه‌ی طراحی عطر با استفاده از یک پرسش‌نامه‌ی مجهز به هوش مصنوعی به این سطح بالای شخصی‌سازی دست می‌یابد. این پرسش‌نامه کاربر را به سمت را یحه‌ای متناسب با شخصیت، سبک زندگی و سلیقه‌اش سوق می‌دهد. سپس بر این اساس و با استفاده از دستگاهی به نام "La Source" عطر مورد نظر تولید می‌شود. جزئیات نحوه‌ی کار این دستگاه مخفی نگه داشته شده و توسط Johanna Monange عطرساز فرانسوی ثبت اختراع شده است.
21g به دلیل مفهوم انقلا بی خود از ز مان افتتاح در سنگاپور مورد ستایش قرار گرفته است.
مونانژ (مؤسس مزون ۲۱ گرم) حاضر نیست جزئیات نحوه‌ی کار لَسورس را نشان دهد اما آن را با یک دستگاه اسپرسوساز مقایسه می‌کند. یک کپسول کنسانتره عطر وارد می‌شود، پس از آن الکل از طریق دستگاه رانده می‌شود و همراه با جوهر عطر به داخل بطری عطر می‌رود. مواد تشکیل‌دهنده به وضوح روی برچسب نشان داده شده است، که در صورت تمایل می‌توان آن را برای سفارش‌های بعدی انحصاری کرد.