یک ژاپنی اصیل با نامی فرانسوی
Comme des Garçons در اصطلاح فرانسوی یعنی: "مانند پسران". عنوانی که از آهنگ Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles اقتباس شد و برندی که توسط خانم Rei Kawakubo در سال 1969 در ژاپن متولد شد. برندی سرشناس که سخنی تازه و شاید کمی غیرمعمول از مد که تا آن زمان شناخته شده بود را ارائه میکرد.
رِی کاواکوبو در سال 1942 در توکیو ژاپن پا به جهان گذاشت؛ فرزند ارشد و تنها دختر خانوادهای ۵نفری. پدرش از مدیران دانشگاه Keio بود. دانشگاهی که ری در آن تحصیل کرد ولی نه در رشته مد! او در رشته مد هیچ آموزشی ندیده بود و در نهایت در سال 1960 در رشته تاریخ زیباشناسی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.
از جمله اتفاقهای تلخی که در زندگی او افتاد جدایی مادر و پدرش بود. هرچند تجربهای ناگوار برای او بود ولی با مشاهده مادر خود که در آن زمان تنها و با استقلال کامل زندگی خود را اداره میکند، به وی یاد داد که چطور به عنوان یک زن مستقل گلیم خود را از آب بیرون بکشد.
بعد از اتمام تحصیلات، در یک شرکت تبلیغاتی شروع به فعالیت کرد و سپس در سال 1967 به عنوان یک شاغل آزاد شروع به طراحی و دوخت لباس های خود نمود؛ در سال 1969 لباس های خود را با نام Comme des Garçons روانهی بازار کرد.
طرحها و لباسهایش با استقبال بینظیری روبهرو شد و در سال 1973 اولین فروشگاه خود را در ژاپن افتتاح و درآمد چشمگیری نصیب این شرکت نوپا کرد. او طی دههی اول فعالیت خود توانست بیش از ۱۵۰ فروشگاه در سراسر ژاپن افتتاح کندو درآمدی چند ده میلیون دلاری نسیب خود کرد.
علیرغم ارائه محصولاتی مدرن و متفاوت، کاواکوبو در دهمین سال فعالیت برند اختصاصی خود، با اعلام نارضایتی از برخی آثار و طرحهایی که تا آن زمان ارائه کرده است؛ شروع به تغییر ساختار طراحی خود کرد و در این باره میگوید "در این زمان من در مورد کاری که انجام میدادم احساس نارضایتی داشتم و معتقد بودم باید کاری انجام دهم که مهمتر و کلیدیتر و قویتر از جریان معمولی فشن باشد. در دنیای مد شما باید بتوانید از کارهای گذشته جدا شوید، فولکلور و تاریخ را فراموش کنید و چیز جدیدی بیافرینید، من هم تصمیم گرفتم از صفر شروع کنم، از هیچ، تا بتوانم کاری را انجام دهم که قبلا انجام نشده است، کارهایی با تاثیر قوی و ماندگار."
ری کاواکوبو نه برای پوشاک، که برای هنر کار میکند. طرحهای منحصربهفرد او که با دنیای مد سازگاری نداشت و روحیهی پیشتاز او در بیان خلاقیت خود، ری را در کنار Yves Saint Laurent ، chanel و دیگر بزرگان عرصهی مد قرار داد.
حضور در نمایشگاه های فصلی پاریس و استقبال از محصولات این برند، زمینه ساز افتتاح نخستین فروشگاه Comme des Garçons در فرانسه شد. این فروشگاه در سال 1982 فعالیت خود را در قلب اروپا آغاز کرد و بدین ترتیب، فصل جدیدی از دوران فعالیت Comme des Garçons فرا رسید.
در سال های 70 تا 80 میلادی درگیر رابطهای عاطفی با طراح مد هیروشیماتیک، Yohji Yamamoto بود که در سبک طرح و تفکر وی به دنیای مد و همچنین بر گسترش CDG (Comme des Garçons) نقش تاثیرگزاری داشت وی بعد ها با Adrian Joffe یکی از مدیران کمپانی CDG ازدواج کرد.
این برند ژاپنی جزو اولین برندهایی بود که در نمایشگاه مد پاریس در سال 1981 شرکت داشت.
شرکت CDG طراح محصولات برندهایی چون H&M، Levi's، Converse و Nike نیز بوده است .
خط تولید عطر این شرکت در سال 1994 شروع به کار کرد و مانند طرحهای لباسهایش دارای حال و هوای منحصر و رایحههای نو است که بینی مخاطب را با فضایی جدید و روایحی ناملموس روبهرو میکند. امتیاز این محصولات توسط شرکت Puig خریداری شد و عطرهای این برند را با نام Comme des Garçons perfume به بازار ارائه میکند.
از عطاران این شرکت میتوان به Antoine Lie, Jean-Christophe Herault, Maurice Roucel, Mark Buxton اشاره کرد.