در این نوشته میخوایم یکم ساختارشکنی کنیم و بعضی مرزهای ذهنی رو جابجا کنیم که اگرچه جُستاری فرهنگی محسوب میشه ولی بیارتباط با دنیای عطر نیست!
میخوایم درباره اینکه عطر زنونه و عطر مردونه چیه و این تقسیمبندی از کجا میاد صحبت کنیم؛
راستش دنیای عطر هم مثل دنیای رنگ یا اصلا بهتره بگیم دنیای هنر، هیچ مرزِ جنسیتی نداره و اساسا این سیاستها و استراتژیهای حاکم بر صنعت و تجارت هست که برای عطرها مرز زنونه_مردونه تعیین میکنه.
همونطور که مثلا یک خانوم میتونه تیشرت صورتی بپوشه و یا شلوار زرشکی تن کنه، به همون ترتیب یک آقا هم میتونه این رنگها رو برای پوشش خودش انتخاب کنه و از انتخابش راضی و خوشحال هم باشه! 🙂
این مرزها با توجه به سیاستهای کلان تجاری و بعد فرهنگ و عرف حاکم بر هر کشور و جغرافیایی تعیین و تثبیت میشه، ولی لزوما به معنای درست بودن اونها نیست.
در یک کشور اروپایی ما تنوع رنگ در پوشش آدمای اون کشور رو که نیمی از اونها مردان اون جامعه هستن خیلی واضح میبینیم و به عنوان یک توریست حتی از تماشای این تنوع لذت میبریم، اما در کشوری همچون ایران به سختی میتونیم این گوناگونی رو پیدا کنیم و این ریشه در فرهنگ هر جامعهای داره.
در مورد موسیقی هم به همین ترتیب!
زمانی نه چندان دور در کشورمون گوش دادن به موزیکهای سبک راک Rock، متال Metal یا در اصل همون هِوی متال Heavy Metal، یا بطور کلی موزیکی که اساس اون رو ساز گیتار الکتریک تشکیل میداد، مخصوص آقایون اون هم آقایون جوان بود و اگه خانمی به این سبک موسیقی علاقه داشت عجیب به نظر میاومد؛ زمان گذشت و کمکم این ماجرا بیشتر هضم شد که هنر مرز جنسیتی نمیشناسه!
همونطور که همه میتونن از خوندن اشعار حافظ یا نوشتههای میلان کوندرا (نویسنده اهل چک) لذت ببرن از گوشدادن به موزیکهای متنوع یا پوشیدن رنگهای شاد هم میتونن!
درباره عطر هم به همین ترتیبه که بعدا بیشتر بهش میپردازیم...